Obsługa klimatyzacji w pojazdach hybrydowych

Podczas, gdy pojazdy hybrydowe nadal stanowią stosunkowo niewielki procent parku – w porównaniu z konwencjonalnymi układami napędowymi – ich "populacja" stale rośnie. I tak będzie jeszcze przez wiele lat. Więc jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, nadszedł czas na zapoznanie się z systemami, które są wspólne, niezależnie od formy napędu. Jednym z nich jest klimatyzacja (A/C). Podobnie, jak ich odpowiedniki z silnikiem Diesla i benzyną, klimatyzacja w pojazdach hybrydowych nadal wymaga regularnego serwisowania. Chociaż w przeważającej części procedury są wspólne, istnieją pewne różnice, o których należy pamiętać, aby skorzystać z tej możliwości.

Obsługa klimatyzacji w pojazdach hybrydowych

Jedną oczywistą zmianą jest akumulator wysokiego napięcia. Pojazd posiadający akumulator w napięciu ponad 200V wymaga, aby przed przystąpieniem do jakiejkolwiek obsługi klimatyzacji podjąć dodatkowe środki ostrożności. Na przykład technicy muszą wyłączyć system, aby zmniejszyć ryzyko porażenia prądem podczas pracy przy sprężarce elektrycznej lub w jej pobliżu. Z tego powodu zaleca się, aby posiadali oni zatwierdzoną akredytację do obsługi pojazdów hybrydowych/elektrycznych przed rozpoczęciem pracy przy pojazdach wysokiego napięcia.

Kolejną różnicą są komponenty. Hybrydy wcześniejszej generacji, takie jak Toyota Prius (2001-2003), wykorzystują sprężarkę spiralną, która jest napędzana przez pasek, gdy silnik pracuje, lub elektrycznie, gdy silnik jest wyłączony. Większość nowszych hybryd (od 2004 r.) "przeszła" na sprężarkę elektryczną. Sprężarka napędzana jest silnikiem elektrycznym bezszczotkowym. Działa na prąd przemienny o wysokim napięciu. Jest on zasilany przez mały falownik, który odwraca część mocy akumulatora prądu stałego na prąd przemienny lub silnik elektryczny wbudowany w obudowę sprężarki i zasilany napięciem przemiennym z układu zasilania pojazdu. Pozwala to na pracę układu klimatyzacji nawet jeśli silnik nie pracuje.

Obsługa klimatyzacji w pojazdach hybrydowych Obsługa klimatyzacji w pojazdach hybrydowych

Oprócz różnic w konstrukcji podzespołów i układu, największą różnicą jest być może rodzaj oleju zastosowany w układzie. Konwencjonalne układy klimatyzacji zwykle wykorzystują olej PAG, jednak wszystkie pojazdy hybrydowe wymagają specjalnego oleju typu poliestrowego (POE). Oleje te mają wysokie właściwości dielektryczne lub nieprzewodzące i są przeznaczone do smarowania sprężarki przy jednoczesnej ochronie uzwojeń elektrycznych sprężarek.

Badania wykazały, że zaledwie 1% oleju PAG w układzie hybrydowym może wpływać na właściwości dielektryczne, zmniejszając rezystancję izolacji sprężarki z ponad 10 MΩ do mniej niż 1 MΩ. Uszkodzone uzwojenie może uszkodzić sprężarkę, a nawet całkowicie ją wyłączyć z powodu niewielkich przebić. Co bardziej niepokojące, może również przewodzić wysokie napięcie do obudowy sprężarki i podłączonych elementów, powodując szkodliwy i potencjalnie śmiertelny wstrząs dla każdego, kto się z nią zetknie. W związku z tym niektórzy producenci pojazdów zalecają wymianę wszystkich elementów układu, jeśli w pojeździe hybrydowym wystąpiło zanieczyszczenie innym olejem, co potencjalnie może spowodować bardzo kosztowną obsługę i niezadowolenie klienta.

Obsługa klimatyzacji w pojazdach hybrydowych

Aby tego uniknąć, należy dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić stosowanie właściwego oleju. Warsztaty powinny zainwestować w maszynę do ładowania o specyfikacji J2788H zaprojektowaną do pracy zarówno w systemach konwencjonalnych, jak i hybrydowych. W przeciwnym razie, jeżeli maszyna nie będąca J2788H jest używana do konwencjonalnych układów klimatyzacji, nie powinna być następnie stosowana w pojazdach hybrydowych z elektrycznie napędzaną sprężarką, ponieważ resztkowy olej PAG lub Ester może nadal być obecny i przypadkowo wprowadzony do pojazdu podczas ładowania.

Jak widać systemy klimatyzacji pojazdów hybrydowych niekoniecznie są trudniejsze w serwisowaniu niż inne pojazdy; są po prostu inne. Dzięki zrozumieniu tych różnic, przestrzeganiu odpowiednich środków bezpieczeństwa i inwestowaniu we właściwe oprzyrządowanie i szkolenie, będziesz w dobrej pozycji, aby skorzystać z tej szybko rozwijającej się i lukratywnej okazji.

Delphi Technologies oferuje szeroką gamę komponentów do konwencjonalnych i hybrydowych systemów klimatyzacji. Oferuje także specjalistyczne szkolenia dotyczące technologii klimatyzacji i pojazdów hybrydowych.

Delphi Technologies by BorgWarner


« powrót do listy